Na rynku produktów petrochemicznych dedykowanych smarowaniu silników spalinowych znajdziemy dwie grupy produktów. Są to klasyczne oleje mineralne i syntetyczne, takie jak Fuchs Titan. W sprzedaży dostępne są również półsyntetyki, czyli ich mieszanki. Zasadnicza różnica pomiędzy tymi olejami to pochodna rodzaju zastosowanej do ich produkcji bazy olejowej.

Składniki olejów silnikowych

W przypadku tradycyjnych olejów mineralnych ich bazą jest poddana rafinacji ropa naftowa, którą wzbogaca się różnego rodzaju dodatkami, by nadać jej pożądane właściwości. W olejach syntetycznych bazę mineralną zastępuje baza otrzymana w wyniku syntezy chemicznej. Dzięki temu cząsteczki tworzące syntetyczne oleje typu Fuchs Titan mają bardziej jednorodną strukturę i tym samym lepsze właściwości smarne. Oleje syntetyczne zachowują małą lepkość w niskich temperaturach i wysoką, gdy robi się bardzo ciepło. Dzięki temu gwarantują optymalne smarowanie silnika w każdych warunkach klimatycznych, tym samym chroniąc jego elementy przed przedwczesnym zużyciem. Oleje syntetyczne są bardziej odporne na utleniania pod wpływem działania wysokiej temperatury i są bardziej płynne, gdy jest mroźno.

Do syntetycznych olejów silnikowych dodaje się również wiele modyfikatorów, które mają wpływ na ich właściwości. Najczęściej wykorzystywanymi substancjami są różnego rodzaju detergenty i dyspergatory, które chronią przed odkładaniem się sadzy wewnątrz silnika, inhibitory utleniania i korozji, modyfikatory lepkości i substancje specjalne, dzięki którym olej zachowuje niską lepkość w mrozie. W olejach syntetycznych Fuchs Titan stosuje się również dodatki chroniące turbosprężarkę oraz minimalizujące ryzyko zapychania filtra cząstek stałych.

Kiedy stosować syntetyk, a kiedy olej mineralny?

Współczesne jednostki napędowe wymagają stosowania nowoczesnych olejów, które gwarantują optymalne smarowanie już od pierwszych chwil rozruchu silnika. W nowych samochodach, zwłaszcza w autach z filtrem cząstek stałych i turbosprężarką należy stosować oleje syntetyczne z dodatkowymi składnikami. Dzięki zwiększonej zawartości inhibitorów utleniania, takie produkty jak oleje syntetyczne Fuchs Titan można stosować również dłużej bez ryzyka utraty ich smarujących właściwości. Oleje mineralne stosuje się już niemal wyłącznie w pojazdach starych, kilkunasto- lub kilkudziesięcioletnich, intensywnie eksploatowanych, gdzie częste wymiany oleju są koniecznością wynikającą z jego zwiększonego zużycia. Oleje mineralne mają również mniejszą zawartość substancji myjących, dzięki czemu nie wypłukują osadów i tym samym ich użycie w starym silniku zmniejsza ryzyko zapchania magistrali olejowej.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here